Dr. Maximilian Wick

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Kontakt

Raum: GB 4/151

Email: Maximilian.Wick[at]rub.de

Hinweise für Studierende

  • Zum Sommersemester 2023 verlasse ich leider die RUB und möchte mich bei allen für die schöne Zeit in Bochum bedanken! Ich bin fortan an der GU Frankfurt tätig. Sollten Sie ein Anliegen haben und meine RUB-Mailadresse nicht mehr funktionieren, schreiben Sie mir gerne an wick[@]em.uni-frankfurt.de


Aktuelles


Frisch erschienen: gemeinsam mit Kathrin Lukaschek und Michael Waltenberger (Hrsg.): Die Zeit der sprachbegabten Tiere. Ordnung, Varianz und Geschichtlichkeit (in) der Tierepik, Oldenburg 2022 (BmE Themenheft 11) (online).

Die Sprachbegabung der Fabeltiere wurde als Indiz eines fiktionalen Erzählens verstanden, das menschliche Verhältnisse überzeitlich im Spiegel unveränderlicher Tiernatur kenntlich werden lässt. Reden, Denken und Handeln der Figuren des vormodernen Tierepos sind jedoch keineswegs im Sinn eines poetischen a priori säuberlich von der lediglich uneigentlichen Zeichenfunktion ihrer stummen, unvernünftigen Animalität zu scheiden, sondern darauf angelegt, das Vertrauen des Menschen auf eine ihm eigene Rationalität und Handlungsmacht zu verunsichern. Im Formenspektrum der Gattung wie in einzelnen Texten wird diese Verunsicherung produktiv: Die Erwartung normbegründender Unveränderlichkeit der Natur entwickelt sich zum Kontrapunkt von Ordnungsentwürfen mit offener Zeitlichkeit; es zeigen sich Szenarien unbestimmbarer Intentionalität, geschichtlicher Wandelbarkeit und krisenhafter Alternativität.

Tagung: Works in Process. Dimensions of Becoming within the Arts (06.10.–07.10.2022):

Since the middle of the 20th century, scholars have observed a mode of “becoming” in non-animate entities: not only in the genesis of technological objects (Simondon 1958), but also within natural and cultural processes (Barad 2005). Such concepts of vitality have been successfully applied to the arts: artifacts and artworks can no longer be studied merely in terms of their materiality and objecthood. They need to be understood as agents (Latour 2005) within a complex system of correlations and thus, as subjected to constant transformation (Ingold 2010).

In the Western world, the (neo-)Platonic theory of ideas and Aristotelian hylomorphism have dominated artistic discourses for centuries. According to these concepts, possible completions of any work of art are – owing to its matter – already ideally presupposed during its formation; they assume a work of art will be completed at a certain point in time. Since the 1960s, the structural openness of art works has been increasingly stressed within the humanities (Eco 1962). Questions of “form” and “finish” have shifted towards the study of the processual nature of artworks and artistic strategies (Parshall 2016). As a result, visible traces of processing, materialization, and post-production (Bushart/Haug 2017, Kunze 2019, Manovich 2001) and intentionally obscured efforts of artistic production (Pousão-Smith 2003) have become central research subjects within art history and other disciplines.

The interdisciplinary conference “Works in Process. Dimensions of Becoming within the Arts”, will build on these themes of becoming within the processual for the arts. Organized by the early career researchers of the DFG-funded research group Dimensions of techne in the Fine Arts – Manifestations / Systems / Narratives, we want to deploy the theoretical approaches of structural vitality and openness to artifacts and artworks – from their creative conception to their (autopoietic) production up until their afterlife – and make them observable as epistemically significant.